Hjælp til krisestyring (BCP)
Vi giver dig hjælp til krisestyring, hvor der ud fra ISO22301 etableres et beredskab til håndtering af hændelser, som påvirker virksomhedens ud over det acceptable. Selve krisestyringen har omdrejningspunkt i organisationens kritiske processer og aktiver.
Indledningsvis formaliseres en beredskabsorganisation med roller og ansvar, hvorefter der udarbejdes planer for håndtering, og niveau for kriseaktivering fastsættes sammen med virksomheden. Afhængigheder og kritiske leverandører identificeres og dokumenteres, så der efterfølgende kan ske en udarbejdelse af planer og afholdes en større beredskabsøvelse.
Etablering af beredskab og krisestyring
Forudsætningen for at virksomheden kan etablere krisestyring korrekt, er gennemførelse af en BIA efter ISO31010. Selve etableringen sker ved 3-5 workshopdage ‘onsite’. Indledningsvis et Teams møde på 2 timer til afklaring af omfang og indhold, samt projektledelse og planlægning af datoer for workshops og inddragelse af eksisterende planer og arbejde.
Etablering af en beredskabsorganisation kræver ledelsesmandat samt forankring i toppen af organisationen, med klart definerede roller og ansvar for håndtering af opgaver under en krise. Dokumentstruktur etableres efter ISO22301 indeholdende 10 dokumenter for større virksomheder og 5-7 for mindre virksomheder. Arbejdet afsluttes med en større beredskabsøvelse efter drejebog med realistiske scenarier, samt indeholder udefrakommende påvirkninger der stresser øvelsesdeltagerne
Efterfølgende vil vi samle en rapport med erfaringer og læringspunkter, der formaliseres i en arbejdsplan med konkrete forbedringspunkter.